Hewlett Packard Enterprise zet baanbrekend geïntegreerd privénetwerk met 5G en Wi-Fi in op Ryder Cup 2023

HPE levert voor het eerst Athonet private 5G-oplossing samen met HPE Aruba Networking Wi-Fi-technology, wat uitzonderlijke connectiviteit biedt voor fans en operationele medewerkers

Rome, Italië - 29 september 2023 - Hewlett Packard Enterprise (NYSE: HPE) heeft vandaag aangekondigd dat het een geïntegreerd privénetwerk met 5G en Wi-Fi heeft ingezet op de Ryder Cup 2023, waarmee het de toekomst van draadloze connectiviteit toont. De combinatie van de private 5G-technologie van Athonet, een acquisitie van Hewlett Packard Enterprise, en de Wi-Fi-technologie van HPE Aruba Networking zorgt voor nieuwe, ultraveilige mogelijkheden, een sterk uitgebreide reikwijdte en verbeterde ervaringen van fans en medewerkers op een ongekende schaal tijdens één van 's werelds meest prestigieuze sportevenementen.

Van 25 september tot 1 oktober vindt het wereldwijde golfevenement op de Marco Simone Golf & Country Club plaats in Rome, Italië. Hierbij staan de organisatoren voor unieke connectiviteitsuitdagingen. De golfbaan, die zich uitstrekt over 370 hectare archeologisch beschermd landschap, werd omgetoverd tot één van 's werelds grootste tijdelijke sportstadions dat tijdens het evenement maar liefs 250.000 toeschouwers ontvangt. Aangezien fans en medewerkers van het evenement altijd en overal een hoge bandbreedte nodig hebben, was het voor de organisatoren van het grootste belang om een innovatief, ultramodern draadloos netwerk te kunnen aanbieden.

Om te voldoen aan de kritieke connectiviteitseisen van de Ryder Cup, ontwierp HPE een baanbrekend geïntegreerd privénetwerk met 5G en Wi-Fi. De Wi-Fi biedt voornamelijk de connectiviteit met hoge capaciteit die nodig is voor duizenden fans die samenkomen in populaire gebieden. De private 5G biedt dan weer wide-area reikwijdte naar de meer afgelegen gebieden van het golfterrein, evenals een beveiligd privénetwerk speciaal voor kritisch operationeel personeel. Een netwerkontwerp als dit biedt een voorproefje van de toekomst van private networking en is een vroege realisatie van HPE's visie die in juni 2023 Athonet overnam.

"Elke Ryder Cup geeft ons de kans om de grenzen van technologische innovatie te verleggen die de fanervaring maximaliseren, het is dus echt spannend hierbij nieuwe terreinen te betreden met de combinatie van Wi-Fi van wereldklasse en privé 5G-technologie," zegt Michael Cole, chief technology officer van de European Tour-groep en Ryder Cup Europe. "Private 5G biedt enorme operationele voordelen, omdat het ons een volledig privénetwerk biedt dat niet wordt beïnvloed door de grote vraag van het publiek naar toepassingen met hoge bandbreedte. Het geeft ons volledige baanreikwijdte voor cellulaire apparaten die kritieke diensten leveren zoals beveiliging, stewarding, ticketing en scoring die anders misschien afhankelijk waren van de onder druk staande lokale telecomnetwerken."

"Toen we eerder dit jaar onze overname van Athonet aankondigden, was ons doel om de wereldwijde leider in private 5G-oplossingen te worden en de Ryder Cup is een perfecte gelegenheid om te laten zien hoe onze Wi-Fi en private 5G-innovaties samenwerken om dat doel te bereiken", zegt Phil Mottram, Executive Vice President en General Manager, HPE Aruba Networking. "Dit is een ideale showcase voor de integratie van private 5G en Wi-Fi in een uitdagende omgeving, waarbij private 5G zorgt voor een groter bereik en betrouwbaarheid voor operationeel personeel, terwijl Wi-Fi 6E zorgt voor connectiviteit met hoge capaciteit voor duizenden fans die geconcentreerd zijn in kerngebieden."

De Ryder Cup vooruit helpen met innovatie

Een high-performance Wi-Fi netwerk aangedreven door HPE Aruba Networking blijft de belangrijkste bron van connectiviteit voor organisatoren, deelnemers, sponsors en toeschouwers. De hogere doorvoercapaciteit van een dicht uitgerold Wi-Fi 6 en Wi-Fi 6E netwerk is de optimale oplossing voor drukke ruimtes zoals het clubhuis, horeca- en winkelgelegenheden en tribunes voor toeschouwers. Bovendien kunnen apparaten zoals laptops en tablets vaak geen verbinding maken met mobiele netwerken en staan roaming-overeenkomsten tussen publieke en private mobiele netwerken nog in de kinderschoenen.

Het netwerk maakt gebruik van de nieuwste Wi-Fi 6 en Wi-Fi 6E technologieën en levert twee keer zoveel capaciteit als Parijs 2018 via meer dan 800 Wi-Fi access points. De hoofdstructuur van het netwerk is gebouwd op 200 HPE Aruba Networking CX switches met AI-powered HPE Aruba Networking Central voor netwerkbeheer, dat één enkel punt van zichtbaarheid en controle biedt over het hele netwerk. Het dashboard binnen HPE Aruba Networking Central biedt ook AI-gebaseerde inzichten in wat er gebeurt binnen de gehele omgeving vanuit het perspectief van netwerk troubleshooting, optimalisatie en beveiliging. HPE Aruba Networking ClearPass biedt vervolgens veilige, efficiënte toegangscontrole en onboarding voor een verbeterde toeschouwerservaring binnen de Wi-Fi infrastructuur. Het draaien van de netwerk- en computingomgeving vanuit het HPE GreenLake edge-to-cloud platform betekent dat er minder apparatuur op locatie nodig is en dat het kosteneffectiever en sneller te implementeren en te beheren is.

Het private 5G-netwerk omvat de golfbaan met één zendmast op een centrale locatie, gevoed door de Athonet Tactical Cube, een compacte en mobiele private cellulaire oplossing voor bedrijfskritische toepassingen. Private 5G biedt backhaul connectiviteit naar op zonne-energie werkende Wi-Fi-toegangspunten in meer afgelegen delen van de golfbaan, waardoor de reikwijdte van het Wi-Fi-netwerk wordt uitgebreid zonder bekabeling. Dit was een belangrijk punt omdat eventuele kabels om archeologische redenen niet begraven kunnen worden in bepaalde delen van het terrein. Bovendien biedt private 5G ook een veilig, gesegmenteerd netwerk voor vertragings- en capaciteitsgevoelige kritische activiteiten die gegarandeerde bandbreedte nodig hebben, zoals beveiliging, stewarding en transport.

In Italië is het volledige 5G-spectrum reeds toegewezen aan providers van mobiele diensten, dus normaal gesproken is spectrum niet direct beschikbaar voor bedrijven, maar de Italiaanse regering heeft een uitzondering gemaakt voor de Ryder Cup. Het ministerie van Communicatie heeft toegang gegeven tot de 3,8 GHz band, die perfect is voor 5G omdat het toestaat veel gegevens te verzenden over grote afstanden. Om het potentieel van private 5G wereldwijd te realiseren, kunnen overheden een belangrijke rol spelen door bedrijven, telco's en technologieleveranciers te ondersteunen en spectrum beschikbaar te stellen voor nieuwe, innovatieve gebruiksmogelijkheden, zoals bij de Ryder Cup.

De meest digitale Ryder Cup ooit

Uiteindelijk draagt alle netwerkinnovatie bij aan een nog betere fanervaring. Tegenwoordig eisen toeschouwers niet alleen altijd connectiviteit, maar ze zijn ook op zoek naar een gepersonaliseerde, meeslepende ervaring gedreven door rijke content. Dankzij de inzichten van HPE's netwerk kunnen fans in Rome virtueel over de golfbaan navigeren, door de rijen voor merchandise en eten bewegen en de locaties van spelers volgen, ongeacht waar ze zich op de baan bevinden. ​ Bovendien kan op dezelfde manier het operationele personeel het gedrag van de fans in de gaten houden, meer personeel inzetten tijdens piekperioden en de fans direct activeren. ​

Zoals bij de meeste internationale sporten staat het creëren van een duurzamer evenement hoog op de prioriteitenlijst en dit is vooral een uitdaging als je in principe een pop-up evenement moet organiseren. De versnelling van draadloze en cloudtechnologieën bij de Ryder Cup van dit jaar heeft geleid tot een grote vermindering van fysieke apparatuur die anders na het evenement overbodig zou zijn. Het betekent ook dat er minder verstoring van de ecologie van de golfbaan is. Verder is de Ryder Cup ook één van de eerste wereldwijde gebruiksscenario’s voor het nieuwe duurzaamheidsdashboard op het HPE GreenLake platform dat belangrijke inzichten biedt in IT-energieverbruik, CO2-uitstoot en elektriciteitskosten. Het dashboard maakt gebruik van geavanceerde analyses uit het hele technologiepark om besluitvorming mogelijk te maken die de gehele duurzaamheidsprestaties verbetert.

Noot voor de redactie

Voor meer informatie kunt u de Athonet stand bezoeken tijdens MWC Las Vegas op standnummer 1448 of de HPE Aruba Networking website bezoeken. Volg HPE Aruba Networking op Twitter en Facebook voor real-time nieuwsupdates en bezoek voor de laatste technische discussies over mobiliteit en HPE Aruba Networking producten de Airheads Community op community.arubanetworks.com.

Over Hewlett Packard Enterprise

Hewlett Packard Enterprise is het wereldwijde edge-to-cloud platform-as-a-service bedrijf dat organisaties helpt hun resultaten te bevorderen, door hen in staat te stellen om overal en altijd waarde te halen uit hun data. Gebaseerd op decennia van herdefiniëren van de toekomst en innoveren om de manier waarop mensen leven en werken te verbeteren, levert HPE unieke, open en intelligente technologische oplossingen als een service. ​ Met een aanbod dat Cloud Services, Compute, High Performance Computing & AI , Intelligent Edge, Software en Storage omvat, biedt HPE ​ een consistente ervaring in alle clouds en edges, waardoor klanten nieuwe bedrijfsmodellen kunnen ontwikkelen, op nieuwe manieren kunnen werken en hun operationele prestaties kunnen verbeteren. Ga voor meer informatie naar: www.hpe.com.

Mediacontact:

Alastair McCormick
Alastair.mccormick@hpe.com

Persberichten in je mailbox

Over Hewlett Packard Enterprise

Hewlett Packard Enterprise is het wereldwijde edge-to-cloud platform-as-a-service bedrijf dat organisaties helpt hun resultaten te bevorderen, door hen in staat te stellen om overal en altijd waarde te halen uit hun data. HPE bouwt verder op decennia aan innovatie, om de manier waarop we leven en werken te verbeteren. HPE biedt unieke, open en intelligente technologische oplossingen, met een consistente ervaring over alle clouds en edges heen, om klanten te helpen nieuwe bedrijfsmodellen te ontwikkelen, op nieuwe manieren aan de slag te gaan en operationele prestaties te verbeteren. Ga voor meer informatie naar www.hpe.com.

www.hpe.com